WEKO3
アイテム
保育活動における関連性を捉える保育者の認識についての検討 -幼稚園年長児の保育活動に着目して-
https://uyo.repo.nii.ac.jp/records/327
https://uyo.repo.nii.ac.jp/records/3270895f3b9-0375-471b-89ce-a5fae3aabab6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
4_ohta.pdf (1.1 MB)
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-02-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 保育活動における関連性を捉える保育者の認識についての検討 -幼稚園年長児の保育活動に着目して- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Consideration about the Recognition of Kindergarten Teachers to Grasp the Relations in Kindergarten Activities - Focusing on the Activities of Five-year-children in the Kindergarten - | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
太田, 裕子
× 太田, 裕子× 中村, 里美× 角屋, 友加里 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 保育者が、保育活動におけるねらいや内容の関連、子ども達が行う活動間の関連といった関連性をどのように認識しているのかということが検討された。検討対象となった保育活動は、幼稚園年長児が取り組んだ、リレー、3周マラソン(園庭のグラウンドを3周走る活動)を主とする保育活動であり、検討にあたって年長児担任教諭及び観察者による保育実践記録が用いられた。 当該保育活動において、担任教諭が、各領域のねらいや内容が関連して含まれているという認識を持ち、その認識を基に、互いに関連のある内容に変化を加えるなどしながら保育活動を新たに立案、実践していることが示された。そのような保育活動に取り組んだ子ども達には、当初主なねらいとして挙げられた、走ることに関する、領域「健康」面の育ちのみならず、植物に触れる活動をも含む様々な活動に対する意欲の生起及び向上、友だちそれぞれの長所や自分の考えを言葉で伝え合うこと、共通の目標を友だちと共に達成するための共感性、協同性や思考力の生起及び向上といった、領域「人間関係」「環境」「言葉」「表現」に含まれる育ちが認められた。 |
|||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to consider the recognition of kindergarten teachers to grasp the relations in kindergarten activities. The activities were a relay and 3-lap-marathon of five-year-children in the kindergarten. It was considered by the records about the activities the teachers and observer wrote. The teachers recognized the relationship of the aims and contents in the categories and practiced the new activities adding some changes. Experiencing them, the children showed not only the growth in the category “Health” concerned with the running but also the willingness to various activities including the activities experiencing plants. Furthermore, the ability to convey the advantages of their friends and their own opinions each other in words, the cooperativity to achieve the common aim with friends, and the ability to think, that they were the growth in category “Human Relations”, “Environment”, “Language” and “Expression”. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 羽陽学園短期大学紀要 en : Bulletin of Uyo Gakuen College 巻 11, 号 1, p. 37-46, 発行日 2019-02-01 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0287-3656 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 羽陽学園短期大学 |