@article{oai:uyo.repo.nii.ac.jp:00000350, author = {大室, 亜樹 and 髙桑, 秀郎}, issue = {1}, journal = {羽陽学園短期大学紀要, Bulletin of Uyo Gakuen College}, month = {Feb}, note = {本研究では、幼児期に手伝いを行うことによる自己概念の拡張及び自己肯定感の育みについて、保育園での実践と観察を基に検討を行った。  保育園の子どもの観察と保護者の聞き取りから、保育園での手伝い活動が、子どもにとっての自信となり、子どもの方から家庭でも手伝いを申し出るなど、主体的な活動を生む意欲を見せるなどの変化を見せた。幼児期という自己肯定感が大きく成長する時期に、信頼できる大好きな家族や保育者に認められること、自分が必要とされているという実感をもつことは、高い自己肯定感と自己の役割意識、社会の中での自分の存在意義の確認、責任感を育む。  意欲的に保育活動の中に手伝い活動を取り入れ、子どもの肯定的自己を育む取り組みを行うことは、単に生活スキルや技能を向上させるだけでなく、目指す子どもの育成に通じていると言える。, The purpose of this study was to verify the effect of experience of the infant help in nursery school made children’s self-affirmation be more positive.    The experience of the infant help in nursery school made children’s self-affirmation be more positive and we confirmed a fact that the children asked it to want to do a help in nursery school or their home by our observations and hearing of the protectors.    We proposed that have to take in a lot of activities of the help for a childcare activity. And this childcare activity comes true for a purpose that brought up independent ability and not, merely growth of life skills.}, pages = {17--32}, title = {幼児期の手伝い活動の経験が自己概念の拡張及び自己肯定感の育みに与える影響についての検証}, volume = {12}, year = {2023} }